2016-05-10

Gayle Forman "Zostań, jeśli kochasz"

| 10 września 2014 | 248 | Nasza Księgarnia | 
Powiedzcie mi czy ktoś nie słyszał o tej książce ? Myślę że nikt, ale ja miałam szansę przeczytać tą książkę dopiero teraz, ale chyba lepiej późno niż wcale, prawda ? 


Mia straciła wszystko. Czy miłość pokona śmierć? Po tragicznym wypadku, w którym zginęli jej najbliżsi, Mia trwa w stanie dziwnego zawieszenia. Musi podjąć decyzję, czy walczyć o odzyskanie przytomności, czy też poddać się i umrzeć. Próbując rozstrzygnąć ten dylemat, wspomina dotychczasowe życie. Poruszająca książka o dającej wsparcie rodzinie, przyjaźni, samotności i znajdowaniu swego miejsca na ziemi, o umiejętności żegnania się z przeszłością i przyjmowania tego, co nadchodzi. "Zostań, jeśli kochasz" opowiada o potędze miłości i wyborach, których każdy z nas musi dokonać.

Kiedyś tam oglądałam film "Zostań, jeśli kochasz" i nie zdawałam sobie sprawy że jest to ekranizacja powieści która zrobiła wielki szum w świecie czytelników. Film zrobił na mnie ogromne wrażenie i sama się dziwię że dopiero teraz sięgnęłam po powieść. 


Uświadamiam sobie nagle, że umieranie jest proste. To życie jest trudne.

Główną bohaterką całej powieści jest Mia, dziewczyna która urodziła się w rodzinie w której rządzi rock i głośna muzyka, więc nie jest dziwne że wszyscy są zaskoczeni, kiedy dziewczyna pragnie się uczyć gry na wiolonczeli i ciągnie ja do muzyki klasycznej. Cicha i spokojna Mia spotyka na swojej drodze miłość, a dokładniej Adama, przystojnego rockmana który jak zahipnotyzowany może patrzeć jak dziewczyna gra i to własnie dzięki muzyki ich znajomość się rozwija. Historia miłość Mii i Adama jest dla mnie najlepszym przykładem że pomimo przeciwieństw i pomimo różnic ich miłość jest możliwa, a to jest chyba najpiękniejsze, kiedy dwa odrębne światy się spotykają i tworzą coś niesamowitego, niepowtarzalnego, jedynego w swoim rodzaju i tak właśnie postrzegam miłość dziewczyny od wiolonczeli i chłopaka od gitary. Sądziłam że ta historia jest już idealnie przedstawiona w filmie, a przeczytanie książki będzie tylko dopełnieniem. Jakże się myliłam ! W książce zakochałam się jeszcze bardziej niż w ekranizacji, to jak autorka zabawiła się moimi uczuciami i to że przeżywałam wszystko z główną bohaterką jest po prostu niesamowite. 


Uwielbiam postacie które wykreowała Gayle Forman. Mia - dziewczyna która wbrew wszystkiemu zaczyna grać na wiolonczeli i czuję że to jest własnie to, że to jest jej powołanie a ten instrument był jej pisany. Czasami czuję się nieswojo kiedy wszyscy rozmawiają o muzyce której ona nie rozumie ale nigdy nie krytykuje ich muzyki tak jak oni nie krytykują klasyki którą Mia oddycha. Adam - chłopak który sądził że tylko ona ma bzika na punkcie muzyki,a le kiedy zobaczył dziewczynę która gra na wiolonczeli jakby świat się miał zaraz skończyć, jakby się wtopiła w instrument i razem tworzyli jedność. Chłopak który docenia jej pasję i nigdy nie zmusza jej do zmienienia się bo kocha ja taką jak jest. Kim - przyjaciółka Mii. Dziewczyna która zawsze stoi u jej boku i nie ważne co się wydarzy będzie trzymać rękę na pulsie i nie pozwoli jej się poddać. Nie mogę nic złego powiedzieć na postacie które pojawiają się w "Zostań, jeśli kochasz" bo pokochałam je tak jakbym to ja stworzyła, ale z pewnością bohaterami którzy najbardziej przykuli moją uwagę są rodzice Mii. Tata który od dziecka pasjonował się rockową muzyką, potem grał w zespole i tak poznał mamę Mii, również zakochaną w rocku. Oczywiście byli zdziwieni kiedy ich córeczka nie interesuję się muzyką taka jak oni, wręcz przeciwnie, ale nigdy tego nie kwestionują, wspierają ją i pomagają z całych sił. I właśnie tacy powinni być rodzice, powinni wspierać swoje dzieci niezależnie co myślą o ich wyborach i decyzjach. 
Pozwolę ci odejść. Jeśli zostaniesz.

Niestety ten piękny rodzinny obrazek niszczy katastrofalny wypadek. Wypadek w którym giną rodzice Mii a jej świat zawala się. Dziewczyna nieprzytomna leży w szpitalu jednak ona wie o wszystkim, wie co się dzieję, bo obserwuję wszystko z bardzo bliska. Sama nie wiem czy wierze w coś takiego co przytrafiło się Mii, tutaj leżę nieprzytomna prawie martwa, a tutaj biegam sobie po szpitalu i słucham wszystkim, nawet otwieram sobie drzwi. Co mnie jeszcze bardzo zdziwiło gdy czytałam książkę to to że w filmie Mia leżała normalna na łóżku szpitalnym, nie miała żadnych zadrapań, ran po prostu leżała w swoim ubraniu jak gdyby nigdy nic, natomiast w książce pani Gayle opisała Mii jako zabandażowaną dziewczynę której twarz i ciało nigdy nie będą takie same. 

Książkę wam serdecznie polecam o ile jej nie czytaliście, chociaż zapewne prawie wszyscy to zrobili. Ja mam nadzieję że niebawem sięgnę po drugi tom bo jestem niezmiernie ciekawa ciągu dalszego, jak potoczą się losy Mii i Adama. Weekend majowy trwa a ja zabieram się za kolejne pozycję :)



[ 93



W serii Jeśli Zostanę :
Zostań, jeśli kochasz || Wróć, jeśli pamiętasz 



14 komentarzy:

  1. Bardzo lubię tą duologie Gayle Forman, tak samo jak film. Mam nadzieję na drugą część ekranizacji. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpierw muszę przeczytać drugi tom potem może pojawić sie film xd

      Usuń
  2. Ciekawa recenzja ;) Sama na początku nie skojarzyłam tytułu i dopiero po zapoznaniu się z fabułą przypomniałam sobie, że jakiś czas temu oglądałam ten film. Z chęcią zapoznam się również z książką ;)
    Pozdrawiam,
    Kochamy Książki

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaskoczę Cię - książki jeszcze nie czytałam :D W najbliższym czasie raczej po nią nie sięgnę, po prostu akurat mam ochotę na książkę z innej kategorii, ale w dalszej przyszłości, kto wie? Świetna recenzja <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam tylko drugą część, co jest dość dziwne w moim przypadku, bo nigdy tak nie robię. ALE obejrzałam film w telewizji i musiałam wiedzieć "co było dalej". Nie wiem czy zdecyduję się na przeczytanie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również chcę poznać ciag dalszy i muszę sie w końcu dorwać do drugiego tomu 😜

      Usuń
  5. Mnie bardziej podobała się druga część. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka ma w sobie pewną magię, całkowicie mnie pochłonęła i sprawiła, że miłość do muzyki i we mnie rozbrzmiała. Tacy wspierający marzenia rodzice to skarb, niesamowicie się o nich czytało. :)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam tę powieść i przyznam, że trochę się na niej zawiodłam. Były momenty, kiedy mnie nużyła i miałam ochotę odłożyć ją na półkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo przyjemnie czytało mi się tę serię :) Szybka i nieskomplikowana lektura, w sam raz na weekend. Mam ją na półce i chętnie jeszcze kiedyś do niej powrócę!

    Turkusowa Sowa

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię Gayle Forman, mam w planach przeczytać "Zostań jeśli kochasz". Twoja recenzja jeszcze bardziej zachęciła mnie do tej książki. Już się nie mogę doczekać kiedy ją przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. czytałam, mam na półce i obiecałam sobie, że kupię drugą część. Piękna powieść niezwykle wciągająca na szosę zaraz po wypadku jak i na salę szpitalną. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli już przeczytałeś tego posta, to zostaw po sobie znak w postaci komentarza. Dla Ciebie to tylko chwilka a dla mnie znak że ktoś to jednak czyta. Będę wdzięczna za każdy komentarz nawet za krytykę, która mam nadzieję będzie uzasadniona. Napisz co ci się podoba lub nie a ja spróbuję nad tym popracować.
Dziękuję !